Onze Standpunten

Ben je op zoek naar ons standpunt over een bepaald onderwerp? Hieronder vind je onze standpunten.

Ridderkerk heeft een mooie historie. We moeten zuinig zijn op ons cultureel erfgoed. Leefbaar Ridderkerk zet zich in om dat erfgoed te koesteren. Te vaak zijn er in het verleden keuzes gemaakt uit financieel oogpunt, waarbij onze historie het moest ontgelden. Het oude raadhuis is hiervan een goed voorbeeld. Panden met historische waarde moeten kunnen rekenen op onze steun en aandacht. Historische ontwikkelingen, zoals scheepsbouw en vlascultuur, die Ridderkerk groot gemaakt hebben, moeten de nodig aandacht krijgen om onze eigen identiteit te behouden. De Oudheidskamer, gerund door vrijwilligers, is een mooi voorbeeld van het bewaren van onze historie, die wij doorgegeven aan onze kinderen. Dat maakt dat men zich “thuis” voelt in Ridderkerk.

Ons gemeentehuis blijft ons gemeentehuis. Naamsveranderingen zijn niet aan de orde. Dit huis is van onze inwoners. Een plek waar huwelijken worden voltrokken en het centrale middelpunt van ons gemeentebestuur. De nieuwe locatie van de bibliotheek in de hal het gemeentehuis is verre van ideaal. De huidige indeling maakt de hal onoverzichtelijk en rommelig. Ons inziens moet de bibliotheek worden ondergebracht in een goede locatie waar de bibliotheek volledig tot zijn recht komt.